1. Övergångsregler
1.1. Försäljningsavgift / skatt
Skatten är till för att lag inte ska kunna göra allt för snabba vinster genom vad som kan liknas vid Daytrading. För att överhuvudtaget kunna plocka ut vinst behöver spelaren ha varit i laget i 250 dagar (75% av vinsten i skatt).
Det förekommer änven avgifter på 4, 2 och 1 miljon utöver vinstskatten under de första 90 dagarna.
Du måste ha haft spelaren i 14 dagar innan denne kan säljas
När det gått 21 dagar dras 4 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 60 dagar dras 2 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 90 dagar dras 1 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 150 dagar dras 0 kr och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 250 dagar dras 0 kr och 75% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 350 dagar dras 0 kr och 30% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 550 dagar dras 0 kr och 25% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 730 dagar dras 0 kr och 10% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 1095 dagar dras 0 kr och 5% av vinsten i avgift vid försäljning
Denna uträkning finns färdig på varje spelarsida bredvid Försäljn.pris. Det finns där även förklarat vilken skatt och eventuell avgifts som gäller.
1.2. Priser / spelarvärde
Spelarvärde och priser är uppdelade i 3 olika delar.
1. Spelarvärdet - det finns en färdig formel som väger in Ålder och Overall rating. En spelare som fyllt 20 år och är ratad till 80 kommer alltid ha ett spelarvärde på i skrivande stund 52 000 000 SEK.
2. Inköpspriset/startpriset vid budgivning - kollar du upp under Priskoll. Inköpspriset gäller spelare som du inte köper direkt från annat lag, och även där finns det en färdig formel.
I grunden är det Ålder och Overall rating, men för inköp görs även ett påslag på spelarens Potential. Antag att ovanstående spelare som är 20 år och har en Overall rating på 80 även har 85 i Potential.
Spelaren kostar i grunden 52 000 000 SEK som ovan + ett påslag på 4,5% på skillnaden mellan Overall rating och Potential. 52 000 000 + (4,5 * 5 (%)) = 63 700 000 SEK.
Påslaget beror på ålder. Under 18 är det 7%. 19 till 21 ligger det på 4,5%, 22 till 23 2,5% samt 24 år och äldre på 1,5%.
3. Försäljningspriset - baseras på Spelarvärdet, men skatt och avgifts tas ut på VINSTEN beroende på hur länge du haft spelaren. Försäljningspriset ser du på spelarens sida.
Ex. Köpte du ovanstående spelare för 52 000 000 SEK eller mer, och hans värde ligger på detsamma så kommer du få ut 52 000 000 SEK. Köpte du spelaren för under 52 000 000 SEK så kommer du att betala skatt på mellanskillnaden.
Observera - du behöver inte göra några av dessa uträkningar själv.
1.3. Spelarköp
Lediga spelare
Det vanligaste sättet är att köpa spelare som är lediga. På startsidan finns sökfunktionen ”Sök spelare/manager”, där kan du ta reda på om spelaren dyker upp eller ej. Står spelaren som klubblös är denne ledig.
Du räknar ut priset under menyn ”Priskoll”. Overall, potential och ålder behöver fyllas i för att få en korrekt uträkning.
Redan kontrakterade spelare
Du kan även lägga ett bud på spelare hos ett annat lag. Ha i åtanke att det säljande laget fortfarande betalar skatt på försäljningen.
Helt nya spelare
När nya spelare dyker upp, antingen under en uppdatering som vanligast syns först på Sofifa.com, alternativt i större massa när ett nytt FIFA släpps tillämpas budgivning.
1. Den som först upptäcker spelaren och vill starta budgivningen startar en tråd med spelarens namn och pris där budgivning sker.
2. Kör på under dagen. Var tydlig när du lägger dig för fler bud, tagga gärna folk som kan vara intresserade. När det gått 12 timmar och inga nya bud kommit på ett tag kan man anse att budgivningen är över.
Har det gått mer än 24 timmar efter en update där spelaren dök upp kan man anta att ingen budgivning krävs.
1.4. Spelarförsäljning
Spelarförsäljning sker i inloggat läge. Du navigerar genom "Lagadministration" -> "Sälj spelare" - "Sälj" bredvid namnet på den spelare du planerar att sälja.
Är transferfönstret stängd, eller om du av annan anledning inte kan göra en försäljning så är den möjligheten låst.
Här får du upp spelarens namn, rating, startpris för försäljning (alltså innan skatt). Sedan följer den ordinarie skattesatsen du ska betala på eventuell vinst, sedan den interna skattenivåsatsen, dvs hur mycket skatt på vinsten du betalar om det är ett användarstyrt lag som gör köpet.
Sista steget innan du säljer spelaren är att sätta en deadline. Försäljningspriset kommer att tillgodoräknas i din budkapacitet.
1.5. Spelarbyte
Spelarbyte med eller utan extra betalning fungerar precis som ett köp och sälj. Ni kommer helt enkelt överens om en summa som blir fördelaktig för båda parter. Tänk på både nutid och framtid.
Har ni haft spelarna under en kort tid (hög skatt) vinner ni på att sätta en övergångssumma som ligger nära den ena spelarens inköpspris. Har ni båda haft spelarna väldigt länge (låg skatt) kan ni vinna på att sätta en ganska hög övergångssumma. Tänk på att den summan ligger till grund för eventuell framtida försäljning.
Här kan ni anlita managern för New England Revolution för att få en närmare förklaring kring fördelar och nackdelar.
1.6. Spelarlån
Just nu är den fasta avgiften för ett lån 375 000 kronor och denna summa kan laget som äger spelaren välja fördelning på när denne erbjuder spelaren till lån.
Lånet avbryts automatiskt på dagen då lånet går ut.
En avgift finns på att bryta ett lån i förtid.
För att förhindra att man lånar spelare till inaktiva lag för att avlasta med trupplatser så finns laget inte valbart i utlåningsmenyn om det var alldeles för längesedan laget spelade en match.
1.7. Något som är otillåtet?
Du får inte göra business med en manager som inte har full koll på vad det innebär.
Det är inte heller OK att hetsa en manager att sälja, exempelvis för att denne inte är aktiv.
Spela hårt men schysst.
1.8. Transferfönster
Transferfönstret är främst till för att förhindra att man utnyttjar tillfället där FC inte gör några uppdateringar i spelet, men det samtidigt pågår något som påverkar senare uppdateringar. Eftersom det numera råder budgivning på alla spelare så är tillfällena för stängt transferfönster reducerade. Mästerskap under sommaren var tidigare föremål för utökad stängning av transferfönster, men som numera är öppet då det ändå pågår budgivning.
Transferfönstret stängs för det mesta runt mitten av augusti, i god tid innan kommande spels nya ratings börjar läcka.
1.9. Matchpoäng (reducera förlust)
Syftet med matchpoängen är dels att för de spelare som kontinuerligt deltar i matchspelet har möjlighet att reducera lagets ekonomiska förlust mot inköpspriset.
Tabellen nedan är en förklaring på antal insamlade poäng, och vilken andel av förlusten som täcks upp.
Poäng -% tillbaka
2700 90%
2550 85%
2400 80%
2250 75%
2100 70%
1950 65%
1800 60%
1650 55%
1500 50%
1350 45%
1200 40%
1050 35%
900 30%
750 25%
600 20%
450 15%
300 10%
150 5%
Ex. spelaren har uppnått 300 poäng. Om inköpspriset är 20 miljoner, och värdet är 10 miljoner innebär det att spelaren precis nu kan säljas för 11 miljoner (-skatt).
Skatteskillnader
Det som skiljer den vanliga "skatten på vinst" är att skatten betalas på mellanskillnaden mot spelarvärdet, och inte inköpspriset. Detta för att förhindra att man köper en spelare dyrt av en annan manager, för att väldigt snart sälja spelaren själv med mycket mindre förlust. Detta görs möjligt då det från början säljande laget redan har tjänat in en hel del matchpoäng.
Kort förklarat så ska du alltså ha spelaren i din ägo så lång tid som möjligt, och så höga matchpoäng som möjligt.
Ännu kortare förklarat. Du behöver bara titta på värdet på spelarens profil för att få uträkningen.
2. Ekonomi
2.1. Kassa / saldo
Ditt saldo kan du spendera genom att:<br>
* Köpa spelare
* Köpa uppgraderingar i form av trupplatser, förbättra den interna skattenivån samt uppgradera banknivån
Du får in pengar genom att:
* Sälja spelare
* Spela matcher
2.2. Minussaldo / lån / ränta
Minus i kassan räknas som lån och kommer med en ränta.
Se avsnittet 2.3. Banknivå för mer info
2.3. Banknivå
En uppgradering av banknivån i laget är möjlig att göra. Varje nivå reglerar två delar:
* Ränta
* Maxlån (minus i kassan)
* Plus i budkapacitet
En standard banknivå tillåter ett lån (minus i kassan) på högst 5 000 000 SEK. Nivåerna 1, 2 och 3 reglerar både maxlån och ränta i en balans som gör att det ska bli en rimlig ränta. Max 72 115 kr/vecka.
Sedan budgivningen och övergångarnas intåg spelar banknivån även in på din budkapacitet. Som default med Banknivå 0 kan du alltså följa med i en budstrid med 30 miljoner + innevarande kassa + försäljningsvärde om du placerat en spelare på transfer.
Nivå 0 | Pris: 0 SEK | 35% | Max 5 000 000 SEK | Budkapacitet +30 000 000 SEK
Nivå 1 | Pris: 10 000 000 SEK | 25% | Max 10 000 000 SEK | Budkapacitet +60 000 000 SEK
Nivå 2 | Pris: 15 000 000 SEK | 13% | Max 25 000 000 SEK | Budkapacitet +90 000 000 SEK
Nivå 3 | Pris: 20 000 000 SEK | 7,5% | Max 50 000 000 SEK | Budkapacitet +200 000 000 SEK
Om du lånar det maximala 5 000 000 SEK på nivå 0 kommer det kosta 33 654 kr/vecka. Om du lånar maximala 50 000 000 SEK på nivå 3 kommer det kosta dig 72 115 kr/vecka.
3. Uppgraderingar
3.1. Truppstorlek
Du börjar med en truppstorlek på 16 spelare. Alla 16 platser måste vara fyllda. Du kan utöka din truppstorlek med följande kostnader:
17 spelare 10 miljoner
18 spelare 15 miljoner
19 spelare 20 miljoner
20 spelare 25 miljoner
21 spelare 30 miljoner
22 spelare 35 miljoner
23 spelare 40 miljoner
24 spelare 45 miljoner
25 spelare 50 miljoner
- Observera att det oavsett hur många platser du har endast behöver vara 16 fyllda.
- Det kostar med andra ord 270 miljoner att ha en trupp som tillåter 25 spelare.
- Du behöver ha minst 2 målvakter i truppen. Då målvakter i skrivande stund inte kan bli skadade i FC så innebär det att du endast behöver tänka på eventuell investering när du inskaffar reservmålvakten.
Du kan välja att sälja av dina platser där du får 80% av inköpspriset, dvs:
17 spelare (sälj platsen) 8 miljoner
18 spelare (sälj platsen) 12 miljoner
19 spelare (sälj platsen) 16 miljoner
20 spelare (sälj platsen) 20 miljoner
21 spelare (sälj platsen) 24 miljoner
22 spelare (sälj platsen) 28 miljoner
23 spelare (sälj platsen) 32 miljoner
24 spelare (sälj platsen) 36 miljoner
25 spelare (sälj platsen) 40 miljoner
Om du har för många spelare i truppen kommer du efter 3 dagar att börja betala en avgift på 45 000 kr/dag. Räkningen för 3 dagar återställs direkt när du över en natt haft korrekt antal spelare i truppen.
3.2. Intern skattenivå
När du släpper en spelare får du ett fast värde baserat på ålder och overall, och ett eventuellt skatteavdrag om du gjort vinst.
Uppgraderingar i den interna skattenivån sänker skatten vid interna affärer (dvs mellan andra managerstyrda lag) på två olika sätt:
1. Den kortar ner antal dagar till nästa skattenivå
2. Den sänker den procentuella skatten
För att se exempel och skillnader mellan de olika nivåerna går du in på spelaren du specifikt vill kolla på.
Hur vet jag om det är värt att uppgradera?
- Om den första uppgraderingen från standard till nivå 1 kostar 7 miljoner och skillnaden på skatten gör att du skulle spara 7 miljoner eller mer så finns det ingen anledning att inte göra en uppgradering.
- Om den första uppgraderingen från standard till nivå 1 kostar 7 miljoner och skillnaden på skatten gör att du skulle spara mindre än 7 miljoner så får man göra en egen utvärdering.
Priser
Intern skattenivå 1 - 7 miljoner
Intern skattenivå 2 - 8 miljoner
Intern skattenivå 3 - 10 miljoner
4. Start av nytt lag
4.1. Förutsättningar för att starta ett lag
* Ett viktigt kriterium är att du är insatt i världsfotbollen och har koll på spelare.
* Du spelar FC och har någon av de aktuella spelkonsolerna.
* I övrigt är det en fördel om du är en skön person, något som ökar chanserna i din antagning
4.2. Vad går detta ut på? Vad är målet?
Det finns två huvuddelar att fokusera på:
1. Bygga ett så starkt lag som möjligt genom att köpa, sälja och satsa på spelare som du hoppas kan utvecklas.
Du väljer själv hur du bygger upp ditt lag. Du kan gå all in på ungdomsspelare och potential. Du kan satsa på rutin och bra spelare för att eventuellt förbättra dina chanser att kunna vinna matcher. Bara du väljer din väg.
2. Vinna så mycket som möjligt
Det pågår ett seriespel under ett år, där målet är att alla ska kunna möta alla (dubbelmöte). Det kan dyka upp turneringar som aviseras på Facebook, dessa är nuförtiden flexibla vad det gäller på-plats eller online.
4.3. Tips
Se till att ta hjälp av en rutinerad manager när du gör detta. Du kan få riktigt bra tips på hur du når dina mål, och vilken väg du ska ta.
Har du bra koll på spelarens IRL-potential och -form så är det till din fördel. Då kan du köpa en spelare innan FC ser till att uppgradera denne (vilket också höjer inköpspriset).
4.4. Budget / startsumma
Ett nystartat lag få 500 miljoner i startbudget. För att ge exempel på ungefär hur du kan fördela pengarna när du väljer spelare:
88% på startelvan 40 miljoner styck (11 stycken)
Exempel: en 22-åring med 77 i overall och 87 i potential
12% på avbytare 12 miljoner styck (5 stycken)
Exempel: en 18-åring med 64 i overall och 84 i potential
Du kommer sedan under spelets gång tilldelas bonus på ett par achievements, läs mer i punkt 4.6
4.5. Krav på truppen
Du måste ha minst 2 målvakter i truppen.
Du måste ha minst 16 spelare i truppen.
4.6. Bonus
Det finns en bonus på 50 miljoner extra som du kan kamma hem när du nått 100%, du hittar din mätare under ”Laginfo”:
20% per spelad turnering/serie
20% utse en lagkapten
20% en spelare har gjort 5 mål eller mer för din klubb
20% en spelare har gjort 5 målpassar eller mer för din klubb
20% när en spelare gått upp minst 2 i overall sedan inköp
5. Seriespel
5.1. Förklaring
Säsongen pågår ungefär 25 september till 25 september nästkommande år. En säsong startar från det att man har fått det nya FIFA-spelet,
till ett enligt evenemanget satt avslutsdatum, oftast runt 25 september.
Du behöver inte anmäla dig på förhand. Har du ett lag i "FIFA USA League" räcker det med att boka upp för ett möte.
5.2. När och hur möter man varandra?
Godkända spelkonsoler är
- Xbox
- Playstation
- PC
Godkända spelsätt är
- Offline
- Online
Man får möta varje lag 2 gånger per säsong. Man kan tillämpa hemma- och bortamöten, men det är inte nödvändigt.
Det är i skrivande stund 20 lag. Vilket blir 19 motståndare och högst 38 matcher per säsong.
Det är viktigt att vara överrens innan matchen startar, att det gäller en seriematch.
Utvisningar, varningar, skador tar man inte med till nästa match.
5.3. Efterarbete
För att bevisa resultat/spara statistik som sedan förs in på månsson.org är det viktigt att följande fotograferas från skärmen och läggs in i evenemanget för seriespel:
- 1 bild på resultatet
- 1 bild på spelaromdömen -> mål, för hemmalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> assists, för hemmalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> mål, för bortalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> assists, för bortalaget
Det är viktigt att även avbytarna syns på bilden.
5.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa främst målskyttar och eventuella utvisningar, men även assister och gula kort om det är möjligt. Matchen ska
återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
Vad gör man om man av misstag klickar bort matchen innan man hunnit fota?
Kom ihåg och skriv ner
- Resultat
- Laguppställning+inhoppare
- Målskyttar
- Assister
- Gula och röda kort
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad seriematch"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? (FIFA-Gud förbjude!)
- Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken
- Är ni fortfarande inte överrens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
6. Turnering
6.1. Förklaring
Första turneringen gick av stapeln 11 mars 2011, hemma i Roberts stuga på Parkvägen. FIFA-turneringarna är starkt förknippade med öl, där resultatet för de flesta är sekundärt, därav att turneringarna döps efter en hyfsat aktuellt ölsort.
6.2. Boka FIFA-turnering
Turneringen ska aviseras officiellt i Facebookgruppen minst 3 veckor i förtid (spikat, ej preliminärt), för att så många som möjligt ska kunna närvara.
Om inga speciella omständigheter råder ska det vara en lördag eftermiddag/kväll från ca 17.
Spelschemat ska vara anpassat så att den kan sluta senast runt 00:00.
Tidsram: Lördag 17:00 - 00:00
När du tackar ja till en turnering förväntas du kunna spela inom ramen för denna tid. Om du inte kan delta under hela tiden bör du höra av dig till Robert och stämma av innan.
- Detta innebär att om du har deltagit från starten på tidsramen så har du rätt att pausa turneringen om din nästa match planeras starta efter slutet på tidsramen. Övriga matcher som inte är beroende av din match kan fortsätta spelas.
- Om slutspel tillämpas och de sista matcherna är beroende av ditt deltagande så kan du inte tvingas till W.O. om din nästa match planeras starta efter slutet på tidsramen.
6.3. Utföra FIFA-turnering
- Om du är intresserad av att hosta en turnering. Hör först av dig till Robert för att få all info som krävs.
- Managern som hostar ser till att det finns möjlighet till käk. Göra själv, restaurang eller hämtmat.
- Den ska hostas i Nacka/Värmdö-området och ska kunna ta emot alla som vill komma. Alla har inte senaste FIFA och/eller PS4.
- Lägger in alla lag efter senaste uppdateringen. Lördag morgon är ett säkert kort. Om något lag är osäkert så är det smart att lägga in det för säkerhetsskull.
- Om tanken är att det ska vara en semi-online-turnering bör hosten se till att det finns ca 1 konsol+tv per 2 managers som är på plats.
- Gula kort tas inte med till kommande matcher för att riskera avstängning
- Rött kort tas med till nästkommande match i spelschemat
En ofullständig turnering med för många W.O. riskerar att annulleras helt.
- Inga W.O-matcher registreras - i första hand ska turneringen spelas klart online inom de närmaste dagarna*
- Om ett lag lämnat W.O. tidigt i turneringen efter få matcher ska tidigare matcher i första hand annulleras.
*En turnering som får spelas klart ett senare datum kommer att skapa ett stängt transferfönster för alla lag som har matcher kvar i turneringen.
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
6.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa främst målskyttar och eventuella utvisningar, men även assister och gula kort om det är möjligt. Matchen ska
återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
Vad gör man om man av misstag klickar bort matchen innan man hunnit fota?
Kom ihåg och skriv ner
- Resultat
- Laguppställning+inhoppare
- Målskyttar
- Assister
- Gula och röda kort
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad seriematch"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? (FIFA-Gud förbjude!)
- Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken
- Är ni fortfarande inte överrens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
7. Slutspelscuper
7.1. Förklaring
Den första officiella slutspelscupen var Top Cup 2021, där slutspelsträdet spikades i december och första kvalmatchen kunde börja spelas från 1 januari 2021.
(denna är pausad tillsvidare)
7.2. När och hur möter man varandra?
I seriematcher möter man varandra högst två gånger på en säsong. Vanligtvis från slutet av september när nytt spel släpps och ett år framåt.
Online eller på plats. Bara fantasin sätter gränser.
Fair play!
* Om du har extra bra kontakt med någon som du spelar seriematcher med, se till att övriga också får samma möjlighet.
I turneringar ett liknande upplägg, där ser den som hostar turneringen till att folk är välkomna på plats, men det ska också vara möjligt att delta på distans.
7.3. Efterarbete
För att bevisa resultat/spara statistik som sedan förs in på hemsidan är det viktigt att följande fotograferas från skärmen och läggs in i evenemanget för seriespel:
* 1 bild på resultatet
* 1 bild på spelaromdömen -> mål, för hemmalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> assists, för hemmalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> mål, för bortalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> assists, för bortalaget
Det är viktigt att även avbytarna syns på bilden. Man kan behöva anpassa ovanstående med åren då menyerna in game kan ändras.
OBS! - I slutspelsmatcher tillämpas golden goal, i form av att man startar en ny match med samma uppställning som avslutade med. Huvudmatcher ska fotograferas som vanligt. I golden goal-matchen sparar man och skriver upp målskytt/ass/kort. Vinnaren kan ta foto i bevisningssynpunkt.
7.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa:
* Laguppställning
* Målskyttar + assist
* Kort
Om matchen inte hunnit spelas klart.
* Återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
* Försök rekonstruera antalet mål om möjligt, annars är det bara att hålla koll på tidigare resultat och addera.
* Man ser till att eventuella spelare som hunnits byta in är kvar på planen. Byt inte in spelare som var utbytta tidigare.
* Det viktigaste är att man får ett slutresultat att presentera.
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad match"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? FIFA(FC)-Gud förbjude!
* Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken.
* Är ni fortfarande inte överens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden.
* I slutändan så kommer livet gå vidare.
8. Rekonstruktion av lag
8.1. Förutsättningar för rekonstruktion
En rekonstruktion av laget ska tillämpas när lagets kvalité är bortom all räddning. En rekonstruktion innebär återställning av allt kopplat till det ekonomiska. Finns MLS-laget kvar som valbart så ska det återanvändas och den sportsliga historiken ska följa med.
När flera av nedanstående punkter uppfylls kan det på begäran av lagets manager göras en rekonstruktion. Högsta beslutsfattare tar det slutgiltiga beslutet.
* Lagvärdet är under 450 miljoner (inkl. utbetalad bonus) och bland de lägsta av alla deltagare. Det tas även hänsyn till potentialen på laget.
* Laget har matchmässigt inte varit aktiva på ett par år
* Laget har transfermässigt inte varit aktiva på ett par år
* Spelarmaterialet har försämrats av inaktivitet snarare än att det värvats dåligt.
1. Övergångsregler
1.1. Försäljningsavgift / skatt
Skatten är till för att lag inte ska kunna göra allt för snabba vinster genom vad som kan liknas vid Daytrading. För att överhuvudtaget kunna plocka ut vinst behöver spelaren ha varit i laget i 250 dagar (75% av vinsten i skatt).
Det förekommer änven avgifter på 4, 2 och 1 miljon utöver vinstskatten under de första 90 dagarna.
Du måste ha haft spelaren i 14 dagar innan denne kan säljas
När det gått 21 dagar dras 4 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 60 dagar dras 2 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 90 dagar dras 1 miljoner och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 150 dagar dras 0 kr och 100% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 250 dagar dras 0 kr och 75% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 350 dagar dras 0 kr och 30% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 550 dagar dras 0 kr och 25% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 730 dagar dras 0 kr och 10% av vinsten i avgift vid försäljning
När det gått 1095 dagar dras 0 kr och 5% av vinsten i avgift vid försäljning
Denna uträkning finns färdig på varje spelarsida bredvid Försäljn.pris. Det finns där även förklarat vilken skatt och eventuell avgifts som gäller.
1.2. Priser / spelarvärde
Spelarvärde och priser är uppdelade i 3 olika delar.
1. Spelarvärdet - det finns en färdig formel som väger in Ålder och Overall rating. En spelare som fyllt 20 år och är ratad till 80 kommer alltid ha ett spelarvärde på i skrivande stund 52 000 000 SEK.
2. Inköpspriset/startpriset vid budgivning - kollar du upp under Priskoll. Inköpspriset gäller spelare som du inte köper direkt från annat lag, och även där finns det en färdig formel.
I grunden är det Ålder och Overall rating, men för inköp görs även ett påslag på spelarens Potential. Antag att ovanstående spelare som är 20 år och har en Overall rating på 80 även har 85 i Potential.
Spelaren kostar i grunden 52 000 000 SEK som ovan + ett påslag på 4,5% på skillnaden mellan Overall rating och Potential. 52 000 000 + (4,5 * 5 (%)) = 63 700 000 SEK.
Påslaget beror på ålder. Under 18 är det 7%. 19 till 21 ligger det på 4,5%, 22 till 23 2,5% samt 24 år och äldre på 1,5%.
3. Försäljningspriset - baseras på Spelarvärdet, men skatt och avgifts tas ut på VINSTEN beroende på hur länge du haft spelaren. Försäljningspriset ser du på spelarens sida.
Ex. Köpte du ovanstående spelare för 52 000 000 SEK eller mer, och hans värde ligger på detsamma så kommer du få ut 52 000 000 SEK. Köpte du spelaren för under 52 000 000 SEK så kommer du att betala skatt på mellanskillnaden.
Observera - du behöver inte göra några av dessa uträkningar själv.
1.3. Spelarköp
Lediga spelare
Det vanligaste sättet är att köpa spelare som är lediga. På startsidan finns sökfunktionen ”Sök spelare/manager”, där kan du ta reda på om spelaren dyker upp eller ej. Står spelaren som klubblös är denne ledig.
Du räknar ut priset under menyn ”Priskoll”. Overall, potential och ålder behöver fyllas i för att få en korrekt uträkning.
Redan kontrakterade spelare
Du kan även lägga ett bud på spelare hos ett annat lag. Ha i åtanke att det säljande laget fortfarande betalar skatt på försäljningen.
Helt nya spelare
När nya spelare dyker upp, antingen under en uppdatering som vanligast syns först på Sofifa.com, alternativt i större massa när ett nytt FIFA släpps tillämpas budgivning.
1. Den som först upptäcker spelaren och vill starta budgivningen startar en tråd med spelarens namn och pris där budgivning sker.
2. Kör på under dagen. Var tydlig när du lägger dig för fler bud, tagga gärna folk som kan vara intresserade. När det gått 12 timmar och inga nya bud kommit på ett tag kan man anse att budgivningen är över.
Har det gått mer än 24 timmar efter en update där spelaren dök upp kan man anta att ingen budgivning krävs.
1.4. Spelarförsäljning
Spelarförsäljning sker i inloggat läge. Du navigerar genom "Lagadministration" -> "Sälj spelare" - "Sälj" bredvid namnet på den spelare du planerar att sälja.
Är transferfönstret stängd, eller om du av annan anledning inte kan göra en försäljning så är den möjligheten låst.
Här får du upp spelarens namn, rating, startpris för försäljning (alltså innan skatt). Sedan följer den ordinarie skattesatsen du ska betala på eventuell vinst, sedan den interna skattenivåsatsen, dvs hur mycket skatt på vinsten du betalar om det är ett användarstyrt lag som gör köpet.
Sista steget innan du säljer spelaren är att sätta en deadline. Försäljningspriset kommer att tillgodoräknas i din budkapacitet.
1.5. Spelarbyte
Spelarbyte med eller utan extra betalning fungerar precis som ett köp och sälj. Ni kommer helt enkelt överens om en summa som blir fördelaktig för båda parter. Tänk på både nutid och framtid.
Har ni haft spelarna under en kort tid (hög skatt) vinner ni på att sätta en övergångssumma som ligger nära den ena spelarens inköpspris. Har ni båda haft spelarna väldigt länge (låg skatt) kan ni vinna på att sätta en ganska hög övergångssumma. Tänk på att den summan ligger till grund för eventuell framtida försäljning.
Här kan ni anlita managern för New England Revolution för att få en närmare förklaring kring fördelar och nackdelar.
1.6. Spelarlån
Just nu är den fasta avgiften för ett lån 375 000 kronor och denna summa kan laget som äger spelaren välja fördelning på när denne erbjuder spelaren till lån.
Lånet avbryts automatiskt på dagen då lånet går ut.
En avgift finns på att bryta ett lån i förtid.
För att förhindra att man lånar spelare till inaktiva lag för att avlasta med trupplatser så finns laget inte valbart i utlåningsmenyn om det var alldeles för längesedan laget spelade en match.
1.7. Något som är otillåtet?
Du får inte göra business med en manager som inte har full koll på vad det innebär.
Det är inte heller OK att hetsa en manager att sälja, exempelvis för att denne inte är aktiv.
Spela hårt men schysst.
1.8. Transferfönster
Transferfönstret är främst till för att förhindra att man utnyttjar tillfället där FC inte gör några uppdateringar i spelet, men det samtidigt pågår något som påverkar senare uppdateringar. Eftersom det numera råder budgivning på alla spelare så är tillfällena för stängt transferfönster reducerade. Mästerskap under sommaren var tidigare föremål för utökad stängning av transferfönster, men som numera är öppet då det ändå pågår budgivning.
Transferfönstret stängs för det mesta runt mitten av augusti, i god tid innan kommande spels nya ratings börjar läcka.
1.9. Matchpoäng (reducera förlust)
Syftet med matchpoängen är dels att för de spelare som kontinuerligt deltar i matchspelet har möjlighet att reducera lagets ekonomiska förlust mot inköpspriset.
Tabellen nedan är en förklaring på antal insamlade poäng, och vilken andel av förlusten som täcks upp.
Poäng -% tillbaka
2700 90%
2550 85%
2400 80%
2250 75%
2100 70%
1950 65%
1800 60%
1650 55%
1500 50%
1350 45%
1200 40%
1050 35%
900 30%
750 25%
600 20%
450 15%
300 10%
150 5%
Ex. spelaren har uppnått 300 poäng. Om inköpspriset är 20 miljoner, och värdet är 10 miljoner innebär det att spelaren precis nu kan säljas för 11 miljoner (-skatt).
Skatteskillnader
Det som skiljer den vanliga "skatten på vinst" är att skatten betalas på mellanskillnaden mot spelarvärdet, och inte inköpspriset. Detta för att förhindra att man köper en spelare dyrt av en annan manager, för att väldigt snart sälja spelaren själv med mycket mindre förlust. Detta görs möjligt då det från början säljande laget redan har tjänat in en hel del matchpoäng.
Kort förklarat så ska du alltså ha spelaren i din ägo så lång tid som möjligt, och så höga matchpoäng som möjligt.
Ännu kortare förklarat. Du behöver bara titta på värdet på spelarens profil för att få uträkningen.
2. Ekonomi
2.1. Kassa / saldo
Ditt saldo kan du spendera genom att:<br>
* Köpa spelare
* Köpa uppgraderingar i form av trupplatser, förbättra den interna skattenivån samt uppgradera banknivån
Du får in pengar genom att:
* Sälja spelare
* Spela matcher
2.2. Minussaldo / lån / ränta
Minus i kassan räknas som lån och kommer med en ränta.
Se avsnittet 2.3. Banknivå för mer info
2.3. Banknivå
En uppgradering av banknivån i laget är möjlig att göra. Varje nivå reglerar två delar:
* Ränta
* Maxlån (minus i kassan)
* Plus i budkapacitet
En standard banknivå tillåter ett lån (minus i kassan) på högst 5 000 000 SEK. Nivåerna 1, 2 och 3 reglerar både maxlån och ränta i en balans som gör att det ska bli en rimlig ränta. Max 72 115 kr/vecka.
Sedan budgivningen och övergångarnas intåg spelar banknivån även in på din budkapacitet. Som default med Banknivå 0 kan du alltså följa med i en budstrid med 30 miljoner + innevarande kassa + försäljningsvärde om du placerat en spelare på transfer.
Nivå 0 | Pris: 0 SEK | 35% | Max 5 000 000 SEK | Budkapacitet +30 000 000 SEK
Nivå 1 | Pris: 10 000 000 SEK | 25% | Max 10 000 000 SEK | Budkapacitet +60 000 000 SEK
Nivå 2 | Pris: 15 000 000 SEK | 13% | Max 25 000 000 SEK | Budkapacitet +90 000 000 SEK
Nivå 3 | Pris: 20 000 000 SEK | 7,5% | Max 50 000 000 SEK | Budkapacitet +200 000 000 SEK
Om du lånar det maximala 5 000 000 SEK på nivå 0 kommer det kosta 33 654 kr/vecka. Om du lånar maximala 50 000 000 SEK på nivå 3 kommer det kosta dig 72 115 kr/vecka.
3. Uppgraderingar
3.1. Truppstorlek
Du börjar med en truppstorlek på 16 spelare. Alla 16 platser måste vara fyllda. Du kan utöka din truppstorlek med följande kostnader:
17 spelare 10 miljoner
18 spelare 15 miljoner
19 spelare 20 miljoner
20 spelare 25 miljoner
21 spelare 30 miljoner
22 spelare 35 miljoner
23 spelare 40 miljoner
24 spelare 45 miljoner
25 spelare 50 miljoner
- Observera att det oavsett hur många platser du har endast behöver vara 16 fyllda.
- Det kostar med andra ord 270 miljoner att ha en trupp som tillåter 25 spelare.
- Du behöver ha minst 2 målvakter i truppen. Då målvakter i skrivande stund inte kan bli skadade i FC så innebär det att du endast behöver tänka på eventuell investering när du inskaffar reservmålvakten.
Du kan välja att sälja av dina platser där du får 80% av inköpspriset, dvs:
17 spelare (sälj platsen) 8 miljoner
18 spelare (sälj platsen) 12 miljoner
19 spelare (sälj platsen) 16 miljoner
20 spelare (sälj platsen) 20 miljoner
21 spelare (sälj platsen) 24 miljoner
22 spelare (sälj platsen) 28 miljoner
23 spelare (sälj platsen) 32 miljoner
24 spelare (sälj platsen) 36 miljoner
25 spelare (sälj platsen) 40 miljoner
Om du har för många spelare i truppen kommer du efter 3 dagar att börja betala en avgift på 45 000 kr/dag. Räkningen för 3 dagar återställs direkt när du över en natt haft korrekt antal spelare i truppen.
3.2. Intern skattenivå
När du släpper en spelare får du ett fast värde baserat på ålder och overall, och ett eventuellt skatteavdrag om du gjort vinst.
Uppgraderingar i den interna skattenivån sänker skatten vid interna affärer (dvs mellan andra managerstyrda lag) på två olika sätt:
1. Den kortar ner antal dagar till nästa skattenivå
2. Den sänker den procentuella skatten
För att se exempel och skillnader mellan de olika nivåerna går du in på spelaren du specifikt vill kolla på.
Hur vet jag om det är värt att uppgradera?
- Om den första uppgraderingen från standard till nivå 1 kostar 7 miljoner och skillnaden på skatten gör att du skulle spara 7 miljoner eller mer så finns det ingen anledning att inte göra en uppgradering.
- Om den första uppgraderingen från standard till nivå 1 kostar 7 miljoner och skillnaden på skatten gör att du skulle spara mindre än 7 miljoner så får man göra en egen utvärdering.
Priser
Intern skattenivå 1 - 7 miljoner
Intern skattenivå 2 - 8 miljoner
Intern skattenivå 3 - 10 miljoner
4. Start av nytt lag
4.1. Förutsättningar för att starta ett lag
* Ett viktigt kriterium är att du är insatt i världsfotbollen och har koll på spelare.
* Du spelar FC och har någon av de aktuella spelkonsolerna.
* I övrigt är det en fördel om du är en skön person, något som ökar chanserna i din antagning
4.2. Vad går detta ut på? Vad är målet?
Det finns två huvuddelar att fokusera på:
1. Bygga ett så starkt lag som möjligt genom att köpa, sälja och satsa på spelare som du hoppas kan utvecklas.
Du väljer själv hur du bygger upp ditt lag. Du kan gå all in på ungdomsspelare och potential. Du kan satsa på rutin och bra spelare för att eventuellt förbättra dina chanser att kunna vinna matcher. Bara du väljer din väg.
2. Vinna så mycket som möjligt
Det pågår ett seriespel under ett år, där målet är att alla ska kunna möta alla (dubbelmöte). Det kan dyka upp turneringar som aviseras på Facebook, dessa är nuförtiden flexibla vad det gäller på-plats eller online.
4.3. Tips
Se till att ta hjälp av en rutinerad manager när du gör detta. Du kan få riktigt bra tips på hur du når dina mål, och vilken väg du ska ta.
Har du bra koll på spelarens IRL-potential och -form så är det till din fördel. Då kan du köpa en spelare innan FC ser till att uppgradera denne (vilket också höjer inköpspriset).
4.4. Budget / startsumma
Ett nystartat lag få 500 miljoner i startbudget. För att ge exempel på ungefär hur du kan fördela pengarna när du väljer spelare:
88% på startelvan 40 miljoner styck (11 stycken)
Exempel: en 22-åring med 77 i overall och 87 i potential
12% på avbytare 12 miljoner styck (5 stycken)
Exempel: en 18-åring med 64 i overall och 84 i potential
Du kommer sedan under spelets gång tilldelas bonus på ett par achievements, läs mer i punkt 4.6
4.5. Krav på truppen
Du måste ha minst 2 målvakter i truppen.
Du måste ha minst 16 spelare i truppen.
4.6. Bonus
Det finns en bonus på 50 miljoner extra som du kan kamma hem när du nått 100%, du hittar din mätare under ”Laginfo”:
20% per spelad turnering/serie
20% utse en lagkapten
20% en spelare har gjort 5 mål eller mer för din klubb
20% en spelare har gjort 5 målpassar eller mer för din klubb
20% när en spelare gått upp minst 2 i overall sedan inköp
5. Seriespel
5.1. Förklaring
Säsongen pågår ungefär 25 september till 25 september nästkommande år. En säsong startar från det att man har fått det nya FIFA-spelet,
till ett enligt evenemanget satt avslutsdatum, oftast runt 25 september.
Du behöver inte anmäla dig på förhand. Har du ett lag i "FIFA USA League" räcker det med att boka upp för ett möte.
5.2. När och hur möter man varandra?
Godkända spelkonsoler är
- Xbox
- Playstation
- PC
Godkända spelsätt är
- Offline
- Online
Man får möta varje lag 2 gånger per säsong. Man kan tillämpa hemma- och bortamöten, men det är inte nödvändigt.
Det är i skrivande stund 20 lag. Vilket blir 19 motståndare och högst 38 matcher per säsong.
Det är viktigt att vara överrens innan matchen startar, att det gäller en seriematch.
Utvisningar, varningar, skador tar man inte med till nästa match.
5.3. Efterarbete
För att bevisa resultat/spara statistik som sedan förs in på månsson.org är det viktigt att följande fotograferas från skärmen och läggs in i evenemanget för seriespel:
- 1 bild på resultatet
- 1 bild på spelaromdömen -> mål, för hemmalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> assists, för hemmalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> mål, för bortalaget
- 1 bild på spelaromdömen -> assists, för bortalaget
Det är viktigt att även avbytarna syns på bilden.
5.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa främst målskyttar och eventuella utvisningar, men även assister och gula kort om det är möjligt. Matchen ska
återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
Vad gör man om man av misstag klickar bort matchen innan man hunnit fota?
Kom ihåg och skriv ner
- Resultat
- Laguppställning+inhoppare
- Målskyttar
- Assister
- Gula och röda kort
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad seriematch"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? (FIFA-Gud förbjude!)
- Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken
- Är ni fortfarande inte överrens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
6. Turnering
6.1. Förklaring
Första turneringen gick av stapeln 11 mars 2011, hemma i Roberts stuga på Parkvägen. FIFA-turneringarna är starkt förknippade med öl, där resultatet för de flesta är sekundärt, därav att turneringarna döps efter en hyfsat aktuellt ölsort.
6.2. Boka FIFA-turnering
Turneringen ska aviseras officiellt i Facebookgruppen minst 3 veckor i förtid (spikat, ej preliminärt), för att så många som möjligt ska kunna närvara.
Om inga speciella omständigheter råder ska det vara en lördag eftermiddag/kväll från ca 17.
Spelschemat ska vara anpassat så att den kan sluta senast runt 00:00.
Tidsram: Lördag 17:00 - 00:00
När du tackar ja till en turnering förväntas du kunna spela inom ramen för denna tid. Om du inte kan delta under hela tiden bör du höra av dig till Robert och stämma av innan.
- Detta innebär att om du har deltagit från starten på tidsramen så har du rätt att pausa turneringen om din nästa match planeras starta efter slutet på tidsramen. Övriga matcher som inte är beroende av din match kan fortsätta spelas.
- Om slutspel tillämpas och de sista matcherna är beroende av ditt deltagande så kan du inte tvingas till W.O. om din nästa match planeras starta efter slutet på tidsramen.
6.3. Utföra FIFA-turnering
- Om du är intresserad av att hosta en turnering. Hör först av dig till Robert för att få all info som krävs.
- Managern som hostar ser till att det finns möjlighet till käk. Göra själv, restaurang eller hämtmat.
- Den ska hostas i Nacka/Värmdö-området och ska kunna ta emot alla som vill komma. Alla har inte senaste FIFA och/eller PS4.
- Lägger in alla lag efter senaste uppdateringen. Lördag morgon är ett säkert kort. Om något lag är osäkert så är det smart att lägga in det för säkerhetsskull.
- Om tanken är att det ska vara en semi-online-turnering bör hosten se till att det finns ca 1 konsol+tv per 2 managers som är på plats.
- Gula kort tas inte med till kommande matcher för att riskera avstängning
- Rött kort tas med till nästkommande match i spelschemat
En ofullständig turnering med för många W.O. riskerar att annulleras helt.
- Inga W.O-matcher registreras - i första hand ska turneringen spelas klart online inom de närmaste dagarna*
- Om ett lag lämnat W.O. tidigt i turneringen efter få matcher ska tidigare matcher i första hand annulleras.
*En turnering som får spelas klart ett senare datum kommer att skapa ett stängt transferfönster för alla lag som har matcher kvar i turneringen.
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
6.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa främst målskyttar och eventuella utvisningar, men även assister och gula kort om det är möjligt. Matchen ska
återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
Vad gör man om man av misstag klickar bort matchen innan man hunnit fota?
Kom ihåg och skriv ner
- Resultat
- Laguppställning+inhoppare
- Målskyttar
- Assister
- Gula och röda kort
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad seriematch"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? (FIFA-Gud förbjude!)
- Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken
- Är ni fortfarande inte överrens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden
Robert är alltid högsta beslutsfattare.
7. Slutspelscuper
7.1. Förklaring
Den första officiella slutspelscupen var Top Cup 2021, där slutspelsträdet spikades i december och första kvalmatchen kunde börja spelas från 1 januari 2021.
(denna är pausad tillsvidare)
7.2. När och hur möter man varandra?
I seriematcher möter man varandra högst två gånger på en säsong. Vanligtvis från slutet av september när nytt spel släpps och ett år framåt.
Online eller på plats. Bara fantasin sätter gränser.
Fair play!
* Om du har extra bra kontakt med någon som du spelar seriematcher med, se till att övriga också får samma möjlighet.
I turneringar ett liknande upplägg, där ser den som hostar turneringen till att folk är välkomna på plats, men det ska också vara möjligt att delta på distans.
7.3. Efterarbete
För att bevisa resultat/spara statistik som sedan förs in på hemsidan är det viktigt att följande fotograferas från skärmen och läggs in i evenemanget för seriespel:
* 1 bild på resultatet
* 1 bild på spelaromdömen -> mål, för hemmalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> assists, för hemmalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> mål, för bortalaget
* 1 bild på spelaromdömen -> assists, för bortalaget
Det är viktigt att även avbytarna syns på bilden. Man kan behöva anpassa ovanstående med åren då menyerna in game kan ändras.
OBS! - I slutspelsmatcher tillämpas golden goal, i form av att man startar en ny match med samma uppställning som avslutade med. Huvudmatcher ska fotograferas som vanligt. I golden goal-matchen sparar man och skriver upp målskytt/ass/kort. Vinnaren kan ta foto i bevisningssynpunkt.
7.4. Vid särskilda händelser
Vad gör man om spelet fryser, stängs av etc?
Försök att återskapa:
* Laguppställning
* Målskyttar + assist
* Kort
Om matchen inte hunnit spelas klart.
* Återupptas i skarpt läge i den minuten som den avbröts.
* Försök rekonstruera antalet mål om möjligt, annars är det bara att hålla koll på tidigare resultat och addera.
* Man ser till att eventuella spelare som hunnits byta in är kvar på planen. Byt inte in spelare som var utbytta tidigare.
* Det viktigaste är att man får ett slutresultat att presentera.
Säg för dig själv 5 gånger i följd:
"Jag kommer aldrig mer glömma att fota skärmen efter avslutad match"
Vad gör man om man mot förmodan skulle vara oense? FIFA(FC)-Gud förbjude!
* Ta en öl/bubbelvatten tillsammans och diskutera igenom saken.
* Är ni fortfarande inte överens? Tillämpa allt precis som vanligt + att ni även lägger in en förklaring i bildtråden.
* I slutändan så kommer livet gå vidare.
8. Rekonstruktion av lag
8.1. Förutsättningar för rekonstruktion
En rekonstruktion av laget ska tillämpas när lagets kvalité är bortom all räddning. En rekonstruktion innebär återställning av allt kopplat till det ekonomiska. Finns MLS-laget kvar som valbart så ska det återanvändas och den sportsliga historiken ska följa med.
När flera av nedanstående punkter uppfylls kan det på begäran av lagets manager göras en rekonstruktion. Högsta beslutsfattare tar det slutgiltiga beslutet.
* Lagvärdet är under 450 miljoner (inkl. utbetalad bonus) och bland de lägsta av alla deltagare. Det tas även hänsyn till potentialen på laget.
* Laget har matchmässigt inte varit aktiva på ett par år
* Laget har transfermässigt inte varit aktiva på ett par år
* Spelarmaterialet har försämrats av inaktivitet snarare än att det värvats dåligt.